Cílem předmětu je objasnit roli, smysl a funkce alternativních a reformních škol ve srovnání s tzv. běžnými školami. Předmět formuje vědomosti a poznatky studentů v historickém kontextu společenských změn, reforem a inovací a poskytuje prostor ke komparaci s osobními prožitky a zkušenostmi ze školního prostředí. Umožňuje studentovi přemýšlet o dopadech změn realizovaných v jednotlivých etapách ve školství a analyzovat příčiny míry jejich účinnosti. Do centra pozornosti uvádí žáka jako objekt a současně subjekt vzdělávání v jeho individuálních potřebách rozvoje a seznamuje s rozhodujícími vnějšími faktory, ovlivňujícími úspěšnost procesu edukace v rámci alternativního a reformního školství. Přibližuje klíčovou roli učitele jako vykonavatele veškerých změn, reforem a inovací v procesu školního vzdělávání. Upozorňuje na úskalí, která jsou s tím spojena a na požadavek celostního přístupu. Na konkrétních příkladech škol demonstruje odlišnosti v přístupech k alternativnímu vzdělávání.