Cílem je získat schopnost efektivního pedagogického ovlivňování dětí na společensky přijatelném využívání volného času. Těžištěm jsou aktivity zaměřené na uspokojování a rozvíjení individuálních potřeb, zájmů a schopností v organizovaných zájmových útvarech. Pozornost je věnována i na nutnost eliminovat nevhodné a nežádoucí zájmy .
Předmět je koncipován jako specializační kurz pro učitele odborných předmětů na 3. stupni středních škol, který navazuje na kurzy z oblasti pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky, které studenti absolvovali v předchozích 2 semestrech a dále na základy vzdělání v daných oborech, které studenti získali předchozím magisterským studiem neučitelského typu. Cílem je představit oborovou didaktiku jako interdisciplinární vědu, integrující jak vědy o vzdělávání, tak příslušné vědní obory a zkoumající nejen procesy učení a vyučování určitému předmětu, ale i procesy vytváření poznatků příslušných oborů a jejich roli ve společnosti. Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni orientace v základech odborného vzdělávání, budou schopni navrhovat a vést výuku odborných předmětů s využitím poznatků oborové didaktiky a příslušných specializačních předmětů. Předmět je zakončen zápočtem.
Vývojová psychologie: Cílem předmětu je dále prohloubit poznatky o procesu utváření lidského jedince. Kurz seznamuje posluchače se strukturou, dynamikou a genezí osobnosti, s jednotlivými vývojovými fázemi v životě člověka, činiteli duševního vývoje a psychosociálními potřebami jednotlivých věkových období. Těžiště výuky spočívá v pochopení vývoje a jeho zákonitostí v závislosti na podmínkách, věkových zvláštnostech, dále poznání možností vzdělávání a výchovného působení. Posluchači získají přehled o vývoji osobnosti jako celku i o konkrétních specifických obdobích ontogeneze včetně jejich diagnostiky.
Předmět je koncipován jako specializační kurz pro učitele odborných předmětů na 3. stupni středních škol, který navazuje na kurzy z oblasti pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky, které studenti absolvovali v předchozích 2 semestrech a dále na základy vzdělání v daných oborech, které studenti získali předchozím magisterským studiem neučitelského typu. Cílem je představit oborovou didaktiku jako interdisciplinární vědu, integrující jak vědy o vzdělávání, tak příslušné vědní obory a zkoumající nejen procesy učení a vyučování určitému předmětu, ale i procesy vytváření poznatků příslušných oborů a jejich roli ve společnosti. Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni orientace v základech odborného vzdělávání, budou schopni navrhovat a vést výuku odborných předmětů s využitím poznatků oborové didaktiky a příslušných specializačních předmětů. Předmět je zakončen zkouškou.
Obecná psychologie: Cílem kurzu je získat přehled o pluralitě přístupů v psychologii, osvojit si poznatky o vývoji psychologického myšlení, poskytnout vhled do psychologického pojmosloví, orientovat se v základních psychologických poznatcích jednotlivých disciplín a jejich oblastech zájmů a poskytnout studentům základy, na které se navazuje v dalších studijních předmětech. Vývojová psychologie: Cílem předmětu je dále prohloubit poznatky o procesu utváření lidského jedince. Kurz seznamuje posluchače se strukturou, dynamikou a genezí osobnosti, s jednotlivými vývojovými fázemi v životě člověka, činiteli duševního vývoje a psychosociálními potřebami jednotlivých věkových období. Těžiště výuky spočívá v pochopení vývoje a jeho zákonitostí v závislosti na podmínkách, věkových zvláštnostech, dále poznání možností vzdělávání a výchovného působení. Posluchači získají přehled o vývoji osobnosti jako celku i o konkrétních specifických obdobích ontogeneze včetně jejich diagnostiky.
Obecná psychologie: Cílem kurzu je získat přehled o pluralitě přístupů v psychologii, osvojit si poznatky o vývoji psychologického myšlení, poskytnout vhled do psychologického pojmosloví, orientovat se v základních psychologických poznatcích jednotlivých disciplín a jejich oblastech zájmů a poskytnout studentům základy, na které se navazuje v dalších studijních předmětech. Vývojová psychologie: Cílem předmětu je dále prohloubit poznatky o procesu utváření lidského jedince. Kurz seznamuje posluchače se strukturou, dynamikou a genezí osobnosti, s jednotlivými vývojovými fázemi v životě člověka, činiteli duševního vývoje a psychosociálními potřebami jednotlivých věkových období. Těžiště výuky spočívá v pochopení vývoje a jeho zákonitostí v závislosti na podmínkách, věkových zvláštnostech, dále poznání možností vzdělávání a výchovného působení. Posluchači získají přehled o vývoji osobnosti jako celku i o konkrétních specifických obdobích ontogeneze včetně jejich diagnostiky.
Postupně jsou probrána všechna témata z teorie a praxe plavecké výuky na 1.stupni ZŠ. Student prokáže na pedagogickém výstupu kompetenci vést žáky v dílčích úsecích učiva. Jedná se o hry ve vodě v úvodu metodických postupů, nácvik pohybů u jednotlivých plaveckých způsobů a vybrané prvky z užitého plavání (skoky do vody, ponořování, technika přibližování, dopomoci a záchrany oslabených a tonoucích). Na příkladech z výuky na školách je student seznámen s odpovědností učitele za různé úseky organizace, popř. metodické výpomoci u bojácných, oslabených aj. typů žáků, kteří se nemohou ihned od počátku zařadit do běžných metodických postupů, tak jak je uplatňují jednotlivé plavecké školy aj. komerční subjekty, na něž je výuka školou delegována.
Anotace: Obsahové zaměření přípravného semináře vychází z potřeby připravit uchazeče nebo ověřit u uchazeče úroveň zvládnutí dovedností získávaných klinickou a asistentskou praxí a vybavit jej dostatečně teoretickými základy pro úspěšné navázání studia. Cílem oborové části kursu "Učitelská propedeutika - část oborová didaktika" je zprostředkovat studentům poznatky o základech metodiky a didaktiky herních, atletických, gymnastických, lyžařských a plaveckých dovedností. Dále zprostředkovat a ověřit u studentů základní poznatky z didaktiky tělesné výchovy. Obecně jsou studentovi prezentovány okolnosti vnímání vybraných oblastí sportovních činností jako činnosti vhodné ke kultivaci pohybového projevu člověka a nutné pro vytváření základů komplexu celoživotně pojatého vnímání pohybové gramotnosti. V dílčích níže pospaných oblastech se student seznamuje nejen se základy didaktiky vybraných disciplín, ale také obecnými základy oborové didaktiky tělesné výchovy. Cílem části zaměřené na základy oborové didaktiky je zprostředkování formálních a obsahových náležitostí školské legislativy a kurikulárních dokumentů; dále je student seznámen s organizací bezpečnosti práce ve školských zařízeních. Důraz je kladen na pochopení procesu didaktické transformace učiva pro konkrétní stupně škol. Témata: 1. Základy oborové didaktiky - teoretická témata 2. Didaktika plaveckých dovedností 3. Didaktika herních dovedností 4. Didaktika gymnastických dovedností 5. Didaktika atletických dovedností 6. Didaktika lyžařských dovedností Požadavky ke splnění: V oblasti sportovních disciplín jsou znalosti ověřovány rozbory videodokumentace, popisy ověřených nebo doporučovaných postupů nácviku pohybových dovedností přezkušovaných v rámci bakalářského studia na KTVS PF UJEP. Z oblasti obecné didaktiky jsou probírané znalosti ověřovány kolokviem nebo testem. Povinná literatura: Povinná literatura z oblasti herních dovedností: Bláha, L. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her [Učební texty]. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Dostupné také jako elektronická studijní opora http://pf.ujep.cz/~blaha/vphsopuv.htm Kresta, J. et al. (2009). Futsal. Praha: Grada. Táborský, F. (2000). Házená. Praha: ČSH a AŠSK. Táborský, F. (2004). Sportovní hry I. Praha: Grada. Táborský, F. (2005). Sportovní hry II. Praha: Grada. Platná pravidla probíraných her. Psotta, R., & Velenský, M. et al. (2009). Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum. Süss, V. (2006). Význam indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu. Praha: Karolinum. Velenský, M., & Karger, J. (2001) Basketbal. Praha: Grada. Velenský, M. et al. (2005). Průpravné hry. Praha: Karolinum. Povinná literatura z oblasti lyžařských dovedností: Gnad, T., & Psotová, D. (2005). Běh na lyžích. Praha: Karolinum. Gnad, T. et al. (2008). Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum. Kovařík, M. (1991). Teorie a didaktika lyžování. Brno: Masarykova Univerzita. Nosek, M., Valter, L., & Louka, O. (2009). Instruktor školního lyžování. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta. Psotová, D., & Příbramský, M. et al.(2006). Sjíždění a zatáčení na lyžích - Česká škola lyžování. Praha: Karolinum. Povinná literatura z oblasti atletických dovedností: Jebavý, R, Hojka, V, & Kaplan, A. (2014). Rozcvičení ve sportu. Praha: Grada Publishing. Nosek, M., & Valter, L. (2010). Atletika pro školní TV - multimediální učebnice. Retrieved from http://pf.ujep.cz/~nosek/atletika/index.html Rubáš, K. (1997). Základní atletické disciplíny. Plzeň: Západočeská Univerzita. Ryba, J., Koukal, J., Váňa, Z., Černý, R., Jeřábek, P., Jón, J. et. al. (2002). Atletické víceboje. Praha: Olympia. Valter, L., & Nosek, M. (2007). Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. Povinná literatura z oblasti gymnastických dovedností: Blahušová, E. (2008). Pilates & jóga pro sportovce. Praha: Olympia, 2008. Horkel, V. (2013). Gymnastika. Studijn