Předmět Základy pedagogiky je určen studentům bakalářského studijního programu. Základy pedagogiky slouží jako preklinická disciplína, v rámci které se studenti seznámí s vymezením pedagogiky jako vědy, základními pedagogickými paradigmaty a terminologií vlastní pro tento obor. Dalšími oblastmi, které budou v rámci tohoto předmětu řešeny, jsou základní metodologické postupy v pedagogice, faktory a činitelé výchovy, školské systémy ve světě a v ČR, přehled vývoje alternativního školství a reformních systémů, soudobé vzdělávací teorie a inovativní trendy ve výchově a vzdělávání, pedeutologie.
Předmět je zaměřen na charakteristiku, vymezení, etiologii a možnosti kompenzace, reedukace a rehabilitace u různých typů zdravotního a tělesného postižení. V rámci výuky je vymezován význam a úkoly somatopedie, jakožto části speciální pedagogiky zabývající se edukací a rozvojem osob se somatickým postižením a zdravotním znevýhodněním. Konkretizovány jsou syndromy centrální parézy, zejména dětská mozková obrna (DMO), její formy, psychomotorický vývoj jedince s diagnózou DMO, terapeutické a rehabilitační postupy. Pozornost je věnována i dalším typům tělesného postižení, jako jsou periferní obrny, myopatie, malformace, defekty neurální trubice apod. Podrobně jsou diskutovány kurikulární, legislativní a didaktické otázky vzdělávání tělesně postižených žáků v ČR. Student charakterizuje a vymezí tělesné postižení, určí případy chorob, které jsou nejčastějšími příčinami tělesného postižení. Charakterizuje problematiku postižení vrozených a získaných, vymezí rozdíly v etiologii, prognóze a psychologických specifikách obou typů postižení. Student popíše syndrom centrální parézy, specifikuje jednotlivé formy dětské mozkové obrny, určí jejich etiologii a popíše psychomotorický vývoj jedince s danou formou DMO a konfrontuje ho s normálním psychomotorickým vývojem. Student charakterizuje rovněž přidružená postižení k DMO, příčiny DMO a možnosti rehabilitační péče. Student charakterizuje další příčiny tělesných postižení a - periferní obrny, myopatie, malformace, defekty uzavření neurální trubice. Popíše edukační důsledky tělesného postižení. Podrobně popíše systém, podmínky a specifika vzdělávání osob s tělesným postižením.
Předmět je zaměřen na charakteristiku, vymezení, etiologii a možnosti kompenzace, reedukace a rehabilitace u různých typů zdravotního postižení a zdravotního znevýhodnění. Konkretizovány jsou skupiny chronických, civilizačních, degenerativních, záchvatovitých a autoimunitních chorob. U vybraných chorob je pozornost věnována i etiologii a jejich konkrétním edukačním důsledkům. Podrobně jsou diskutovány kurikulární, legislativní a didaktické otázky vzdělávání, rekvalifikace a zaměstnávání zdravotně znevýhodněných osob.
Předmět Pedagogická propedeutika je určen studentům bakalářských studijních oborů se zaměřením na vzdělávání, kteří se již na prvním stupni vysokoškolské přípravy chtějí seznámit se základy výchovy a vzdělávání. Pedagogická propedeutika slouží jako preklinická disciplína, v rámci které se studenti seznámí s vymezením pedagogiky jako vědy, základními pedagogickými paradigmaty a terminologií vlastní pro tento obor. Dalšími oblastmi, které budou v rámci tohoto předmětu řešeny, jsou základní metodologické postupy v pedagogice, faktory a činitelé výchovy, školské systémy ve světě a v ČR, přehled vývoje alternativního školství a reformních systémů, soudobé vzdělávací teorie a inovativní trendy ve výchově a vzdělávání, pedeutologie.