Anotace: Obsahové zaměření přípravného semináře vychází z potřeby připravit uchazeče nebo ověřit u uchazeče úroveň zvládnutí dovedností získávaných klinickou a asistentskou praxí a vybavit jej dostatečně teoretickými základy pro úspěšné navázání studia. Cílem oborové části kursu "Učitelská propedeutika - část oborová didaktika" je zprostředkovat studentům poznatky o základech metodiky a didaktiky herních, atletických, gymnastických, lyžařských a plaveckých dovedností. Dále zprostředkovat a ověřit u studentů základní poznatky z didaktiky tělesné výchovy. Obecně jsou studentovi prezentovány okolnosti vnímání vybraných oblastí sportovních činností jako činnosti vhodné ke kultivaci pohybového projevu člověka a nutné pro vytváření základů komplexu celoživotně pojatého vnímání pohybové gramotnosti. V dílčích níže pospaných oblastech se student seznamuje nejen se základy didaktiky vybraných disciplín, ale také obecnými základy oborové didaktiky tělesné výchovy. Cílem části zaměřené na základy oborové didaktiky je zprostředkování formálních a obsahových náležitostí školské legislativy a kurikulárních dokumentů; dále je student seznámen s organizací bezpečnosti práce ve školských zařízeních. Důraz je kladen na pochopení procesu didaktické transformace učiva pro konkrétní stupně škol. Témata: 1. Základy oborové didaktiky - teoretická témata 2. Didaktika plaveckých dovedností 3. Didaktika herních dovedností 4. Didaktika gymnastických dovedností 5. Didaktika atletických dovedností 6. Didaktika lyžařských dovedností Požadavky ke splnění: V oblasti sportovních disciplín jsou znalosti ověřovány rozbory videodokumentace, popisy ověřených nebo doporučovaných postupů nácviku pohybových dovedností přezkušovaných v rámci bakalářského studia na KTVS PF UJEP. Z oblasti obecné didaktiky jsou probírané znalosti ověřovány kolokviem nebo testem. Povinná literatura: Povinná literatura z oblasti herních dovedností: Bláha, L. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her [Učební texty]. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Dostupné také jako elektronická studijní opora http://pf.ujep.cz/~blaha/vphsopuv.htm Kresta, J. et al. (2009). Futsal. Praha: Grada. Táborský, F. (2000). Házená. Praha: ČSH a AŠSK. Táborský, F. (2004). Sportovní hry I. Praha: Grada. Táborský, F. (2005). Sportovní hry II. Praha: Grada. Platná pravidla probíraných her. Psotta, R., & Velenský, M. et al. (2009). Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum. Süss, V. (2006). Význam indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu. Praha: Karolinum. Velenský, M., & Karger, J. (2001) Basketbal. Praha: Grada. Velenský, M. et al. (2005). Průpravné hry. Praha: Karolinum. Povinná literatura z oblasti lyžařských dovedností: Gnad, T., & Psotová, D. (2005). Běh na lyžích. Praha: Karolinum. Gnad, T. et al. (2008). Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum. Kovařík, M. (1991). Teorie a didaktika lyžování. Brno: Masarykova Univerzita. Nosek, M., Valter, L., & Louka, O. (2009). Instruktor školního lyžování. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta. Psotová, D., & Příbramský, M. et al.(2006). Sjíždění a zatáčení na lyžích - Česká škola lyžování. Praha: Karolinum. Povinná literatura z oblasti atletických dovedností: Jebavý, R, Hojka, V, & Kaplan, A. (2014). Rozcvičení ve sportu. Praha: Grada Publishing. Nosek, M., & Valter, L. (2010). Atletika pro školní TV - multimediální učebnice. Retrieved from http://pf.ujep.cz/~nosek/atletika/index.html Rubáš, K. (1997). Základní atletické disciplíny. Plzeň: Západočeská Univerzita. Ryba, J., Koukal, J., Váňa, Z., Černý, R., Jeřábek, P., Jón, J. et. al. (2002). Atletické víceboje. Praha: Olympia. Valter, L., & Nosek, M. (2007). Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. Povinná literatura z oblasti gymnastických dovedností: Blahušová, E. (2008). Pilates & jóga pro sportovce. Praha: Olympia, 2008. Horkel, V. (2013). Gymnastika. Studijn
Cílem předmětu je seznámit studenty se síťovou sportovní hrou squash, Studenti se seznámí se základy techniky úderů, pohybem po kurtu, se základy a průpravnými cvičeními vhodných pro zdokonalování techniky, základními typy tréninkových metod a forem tréninku squashe, průpravnými a herními cvičeními a pravidly a chováním hráče na kurtu. Naučí se vytvářet základní návyky k pravidelné tělesné aktivitě
Cílem předmětu je seznámit studenty se sportovní hrou golf. Osahem kurzu je výuka specifických dovedností a znalostí v oblasti golfu. Oblast teorie je zaměřena na přednášky ohledně historie, techniky, metodiky, didaktiky, vybavení a technologie. V praxi se studenti seznámí se základy golfového švihu a jeho správného provedení, dále s různými typy švihů a holí dle typu povrchu, správným výběrem typu hole, základy bezpečnosti a chování na hřišti a okolí. Součástí programu kurzu jsou rovněž základní ekologické aspekty související s vhodným chováním lidí v citlivých přírodních lokalitách.
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů zaměřených na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Učení je v předmětu představováno jako komplex neurofyziologických procesů probíhajících v různých částech mozku, který je chápán v duchu biologické fenomenologie jako autopoietický systém. Diskutovány jsou mechanismy paměti a učení a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Vědomosti o neurofyziologických procesech v mozku jsou dále aplikovány do pedagogické oblasti v souvislosti s individuálními charakteristikami učících se žáků.
Cílem je získat schopnost efektivního pedagogického ovlivňování dětí na společensky přijatelném využívání volného času. Těžištěm jsou aktivity zaměřené na uspokojování a rozvíjení individuálních potřeb, zájmů a schopností v organizovaných zájmových útvarech. Pozornost je věnována i na nutnost eliminovat zájmy nevhodné a nežádoucí.
Cílem je získat schopnost efektivního pedagogického ovlivňování dětí na společensky přijatelném využívání volného času. Těžištěm jsou aktivity zaměřené na uspokojování a rozvíjení individuálních potřeb, zájmů a schopností v organizovaných zájmových útvarech. Pozornost je věnována i na nutnost eliminovat nevhodné a nežádoucí zájmy .
V rámci předmětu oborová didaktika budou rozvíjeny oborově didaktické kompetence s ohledem na příslušný vystudovaný obor účastníka. Poznatky z oblasti pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky budou aplikovány na konkrétní témata oborových didaktik. Řešeny budou didaktické prostředky, cíle, obsah vzdělávání a hodnocení v konkrétních předmětech.
V rámci předmětu oborová didaktika budou rozvíjeny oborově didaktické kompetence s ohledem na příslušný vystudovaný obor účastníka. Poznatky z oblasti pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky budou aplikovány na konkrétní témata oborových didaktik. Řešeny budou didaktické prostředky, cíle, obsah vzdělávání a hodnocení v konkrétních předmětech.