Hlavní náplní předmětu je utváření kompetencí posluchačů ve vztahu k reflexi výuky. Jejím cílem by mělo být zlepšování výuky žáků a žákyň a také profesní seberozvoj učitele. Cílem je ukázat důležitost reflektivních procesů při výuce. To zahrnuje různé úrovně hodnocení, metakognitivních procesů, poskytování zpětné vazby, korekci chyb ve vyučovacím procesu a v neposlední řadě i využívání zkušeností kolegů a kolegyň. Cílem předmětu je utvářet a rozvíjet schopnost analyzovat svou výuku, identifikovat příčiny, proč docházelo či nedocházelo k pokrokům v učení žáků a žákyň, a navrhovat změny pro svůj budoucí postup, které budou následně aplikované v praxi;
Dílčí témata realizovaná v rámci přednášky (celkem 3 vyučovací hodiny):
1. Proces reflexe výuky ve vyučovaném předmětu, jeho fáze a význam. Zpětná vazby ve vyučovacím procesu, metody pořizování zpětné vazby. (3 vyučovací hodiny)
Dílčí témata realizovaná v rámci interaktivního semináře (celkem 14 vyučovacích hodin):
1. Specifika hodnocení výsledků učení v daném vyučovacím předmětu. Analýza různých metod hodnocení v daném vyučovacím předmětu, rozbor žákovských projevů a produktů jejich činností. (3 vyučovací hodiny)
2. Plánování výuky s ohledem na dosažené pokroky žáků a žákyň. (2 vyučovací hodiny)
3. Identifikace problémů v učení v daném vyučovacím předmětu a strategie jejich překonávání. Obtížná témata ve výuce daného vyučovacího předmětu. (7 vyučovacích hodin)
4. Metakognitivní procesy ve výuce, jejich reflexe a využití pro zkvalitnění procesu učení. Reflexe výuky ze strany žáků a žákyň. Reflexe výuky ze strany kolegů a kolegyň. (2 vyučovací hodiny)
- Učitel: Jan Janovec