Předmět je praktickým vyústěním teoreticky zaměřeného předmětu Teorie výtvarné výchovy 2. Metodou konceptové analýzy jsou zkoumána základní díla období druhé moderny a postmoderny a připravována pod zvolenou záměrností do odpovídajícího edukačního tvaru spojeného s navrženou tvorbou, která není napodobivá, ale vědomě pracuje s metaforou. Režie edukačního transformátu pracuje s vytyčeným problémem, jeho řešením, záměrnou chybou, alterací mediality a dalších koncepčních daností díla, s expresivní experimentací a její zdůvodněnou šíří.
Analýza metod:
a) interpretace dějin,
b) tvůrčího procesu,
c) reflexe; vztah transformace slovo/obraz. Student učivo shrnuje v písemné práci a odevzdává didakticky účelně uchopené, prakticky ověřované, do edukační praxe směřované úkoly.
- Teacher: Kateřina Dytrtová
Interpretaci vizuálních oborů chápeme jako tvůrčí výkon interpretátora. Na tomto úhlu pohledu se v průběhu 20. století podílela například kulturní antropologie studující modely lidského chování, proto se jedná a interdisciplinární předmět, který se dotýká sémiotiky a sémantiky. Teoreticky je tento přístup k interpretaci kotven jak v intersubjektivních goodmanovských termínech denotace, exemplifikace a exprese, tak v artefiletických subjektivačních komponentách zážitku. Jako metoda je teoreticky pojmově ukotvena a posléze procvičována konceptová analýza. Předmět osvětluje interpretační rozptyl a zkoumá, jak je tvůrcem konstruován a vnímatelem dekonstruován význam ve vizuální oblasti.
Semestrálním úkolem je písemná práce a projekt obsahující analýzu vybraného díla nebo strategie, fixovaný a komentovaný dialog nad výtvarnou tvorbou a provedení a analýza tvorby, která není popisná. Druhý semestr analyzuje strategie objektové tvorby a prostorových koncepcí.
- Teacher: Kateřina Dytrtová