Studenti se seznámí s možnostmi využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve speciální pedagogice v kontextu stávajících rámcových vzdělávacích programů, strategie digitálního vzdělávání do r. 2020, současných světových trendů (např. MOOC - hromadné otevřené on-line kurzy) a specializovaných speciálně pedagogických aplikací. Vzdělávací obsah bude nejprve prezentován v teoretické rovině, následně se studenti naučí pracovat s vybranými aplikacemi. Učební materiály jsou cíleně voleny v elektronické podobě - textové dokumenty, multimediální prezentace a přednášky a výukové aplikace, vyučovací metodou je tzv. blended e-learning. Při kontaktní výuce (cvičení) se studenti teoreticky seznámí s výchozími principy a základy praktického ovládání aplikací, které následně budou samostatně (mimo cvičení) rozvíjet a prohlubovat při nápravě specifických obtíží i při tvorbě vlastních on-line edukačních projektů (studenti bez domácích počítačů s širokopásmovým připojením k internetu budou mít alternativně k dispozici PC učebnu v areálu UJEP).
- Učitel: Vlastimil Chytrý
- Učitel: Aleš Círus
- Učitel: Aleš Círus
Předmět se věnuje venkovní výuce jako jednomu z moderních postupů zprostředkování učiva žákům 1. stupně.
Seznamuje s historií venkovní výuky a rozebírá výhody a dopady tohoto přístupu na žáky. Součástí kurzu je představení programů zaměřených na venkovní výuku v prostředí nevládních neziskových organizací.
- Učitel: Roman Kroufek
Předmět je klíčovým pro vzdělání budoucích učitelů ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce RVP ZV pro 1. st. ZŠ. Navazuje na předmět Didaktika pěstitelských a technických prací I a je zakončen zápočtem a zkouškou společnou pro výuku předmětů v zimním a letním semestru. Předmět naplňuje úlohu vzdělávání budoucích učitelů 1. st. ZŠ v psychomotorické oblasti týkající se praktického vzdělávání, přičemž je koncipován tak, aby složka znalostní, praktická a tvořivá byly vyváženy.
- Učitel: Jan Janovec
Předmět je klíčovým pro vzdělání budoucích učitelů ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce RVP ZV pro 1. st. ZŠ. Předmět naplňuje úlohu vzdělávání v psychomotorické oblasti týkající se praktických činností, přičemž je koncipován tak, aby složka znalostní, praktická a tvořivá byly vyváženy. Na předmět navazuje kurz Didaktika pěstitelských a technických prací II, přičemž oba předměty jsou zakončeny společnou zkouškou v letním semestru.
- Učitel: Jan Janovec
Anotace:
Předmět je klíčovým pro vzdělání budoucích učitelů ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce RVP ZV pro 1. st. ZŠ. Předmět naplňuje úlohu vzdělávání v psychomotorické oblasti týkající se praktických činností, přičemž je koncipován tak, aby složka znalostní, praktická a tvořivá byly vyváženy. Na předmět navazuje kurz Didaktika pěstitelských a technických prací II, přičemž oba předměty jsou zakončeny společnou zkouškou v letním semestru.
- Učitel: Jan Janovec
Anotace:
Předmět je klíčovým pro vzdělání budoucích učitelů ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce RVP ZV pro 1. st. ZŠ. Navazuje na předmět Didaktika pěstitelských a technických prací I a je zakončen zápočtem a zkouškou společnou pro výuku předmětů v zimním a letním semestru. Předmět naplňuje úlohu vzdělávání budoucích učitelů 1. st. ZŠ v psychomotorické oblasti týkající se praktického vzdělávání, přičemž je koncipován tak, aby složka znalostní, praktická a tvořivá byly vyváženy.
- Učitel: Jan Janovec
Pojetí předmětu navazuje na výuku didaktiky primární školy. Cílem je pomáhat studentům získat uvědomělejší přístup k procesu utváření didaktických dovedností, k rozvoji hodnotících přístupů k vyučovacímu procesu, což je předpokladem formování sebereflektivních dovedností. Studenti připravují, sledují a analyzují základní didaktické, řídící a diagnostické činnosti učitele v rámci přípravy a průběhu vyučování. Součástí předmětu je příprava mikrovýstupů, jejich realizace a následná reflexe.
- Učitel: Barbora Lanková
- Učitel: Renata Šikulová
V předmětu studující seznámit s jednotlivými žánry a díly literatury pro děti a mládež Zprostředkovat jim přehled ve vývoji intencionální literatury české a světové od počátku do současnosti. Se zřetelem k dětskému čtenáři preferovat orientaci zejména na texty, v nichž se autoři věnují postiženým nebo sociálně znevýhodněným dětem. Seznámit studující s poznatky o metodách a organizačních formách práce v hodinách literární výchovy ve školách, kde pracují s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Na vybraných textech dětské literatury studujícím předat teoretický základ i praktické dovednosti v interpretacích čtenářských, literárněvýchovných a didaktických. V seminářích na modelových situacích interpretovat a didakticky řešit literární díla a v nich preferovat tematiku handicapovaného dítěte a využívat moderních didaktických postupů při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Učitel: Blanka Janáčková
V předmětu studující seznámit s jednotlivými žánry a díly literatury pro děti a mládež Zprostředkovat jim přehled ve vývoji intencionální literatury české a světové od počátku do současnosti. Se zřetelem k dětskému čtenáři preferovat orientaci zejména na texty, v nichž se autoři věnují postiženým nebo sociálně znevýhodněným dětem. Seznámit studující s poznatky o metodách a organizačních formách práce v hodinách literární výchovy ve školách, kde pracují s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Na vybraných textech dětské literatury studujícím předat teoretický základ i praktické dovednosti v interpretacích čtenářských, literárněvýchovných a didaktických. V seminářích na modelových situacích interpretovat a didakticky řešit literární díla a v nich preferovat tematiku handicapovaného dítěte a využívat moderních didaktických postupů při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Učitel: Blanka Janáčková
Výběrový kurz je určen studentům, kteří si v kurzu budou rozvíjet své znalosti z okruhu problematiky dětské literatury (nových, moderních publikací dětské literatury), získají metodické pokyny k podpoře a rozvíjení čtenářské gramotnosti, k rozvíjení slovní zásoby, komunikačních dovedností, vedení dialogu s učitelem i se spolužáky. Důležitou součástí výchovy ke čtenářství a vztahu ke knize je také využití přitažlivých ilustrací v rozličném výtvarném pojetí i výtvarných technikách. V neposlední řadě je dán prostor i pohledu psychologa na utváření čtenářských motivů, prožitkovost dětské četby, rozvoj osobnosti čtenáře apod. V kurzu se seznámí a naučí pracovat i s metodami, formami práce a projekty, které byly a jsou zaměřeny na podporu čtenářství.