Předmět Aritmetika s didaktikou I společně s předmětem Aritmetika s didaktikou II v letním semestru 2. ročníku připravuje studenty na jejich pedagogické působení na prvním stupni základní školy a to z hlediska získání matematických znalostí, dovedností a didakticko-metodického vhledu do dané problematiky. V přednáškách získá student potřebné informace v uceleném systému, cvičení jsou využita k řešení matematických problémů, experimentování, objevování matematických souvislostí, tvorbě matematických úloh a k ukázkám moderních didaktických metod. Zvýšená pozornost je věnována ústřednímu pojmu celého předmětu, kterým je pojem číslo. V souladu s didaktickým konstruktivismem, ke kterému se výuka předmětu hlásí, jsou nejprve vytvořeny znalostní základy, na nichž je pojem číslo v průběhu obou semestrů postupně konstruován. Využito je prvků matematického objevování, badatelských metod apod. tak, aby u studentů došlo nejenom k vybudování ucelené matematické teorie, ale aby se konstruktivistický styl výuky stal přirozenou předlohou budoucí pedagogické práce studentů v matematice. Ukázané výukové metody budou doplněny o práci s učebnicí, didaktickými pomůckami, výpočetní technikou, matematickými aplikacemi a rozšířeny o příklady z praxe.
Cílem kurzu je vysvětlit studentům pojem matematické myšlení a představit možnosti jeho rozvoje u dětí předškolního věku. Vysvětlit typy matematického myšlení, tj. logického myšlení založeného na pojmu výroku a funkčního myšlení založeného na pojmu proměnné. Studenti poznají induktivní myšlení a pojem intuice a seznámí se s intuitivním pojetím v matematice. Studenti se seznámí s teorií pojmotvorného procesu. Seznámí se s aritmetikou potřebnou pro názorné představy o přirozeném čísle a početních výkonech. Poznají teorii jednoduchých slovních úloh. Pozornost je věnována základním geometrickým pojmům v předškolní výchově; geometrickým útvarům, principům měření, geometrii ve čtvercové síti, modelování, prostorové orientaci a rozvoji geometrické a prostorové představivosti. Přímá manipulace s předměty je významný aspekt v rozvoji matematických schopností, v kontaktní výuce budou studenti získané teoretické poznatky aplikovat také v konkrétních úlohách.
Didaktika matematiky je rozdělena na obecnou didaktiku matematiky, která není vázána konkrétním matematickým obsahem, která je obsahem vzdělávacího programu Didaktika matematiky I a na speciální didaktiku matematiky, která je vázána konkrétním matematickým obsahem, která je obsahem vzdělávacího programu Didaktika matematiky II. V rámci předmětu didaktika matematiky I bude student seznámen se základními principy a přístupy k vyučování matematice na prvním stupni ZŠ, kdy nedílnou součást budou kritická místa vyučování matematice na prvním stupni.
Předmět Matematika navazuje na znalosti z matematiky, které studenti získali do maturity, a obsahuje základní poznatky z matematické logiky a z teorie množin. Poskytuje studentovi úvod do matematických teorií elementární aritmetiky a geometrie a k teorii vyučování matematice se zaměřením na speciální potřeby učitele na 1. stupni základní školy. Student se seznámí s příklady z praxe, bude také pracovat s různými druhy podpůrných materiálů pro rozvoj logického myšlení při výuce matematiky na prvním stupni ZŠ (učebnice, testové sady, aplikace, programy, rozhraní umožňující videohovory a videokonference?). Student rozvíjí dovednost využívat matematickou logiku pro rozvoj matematického myšlení. Zvláštní důraz je kladen na tvůrčí a samostatnou práci s pojmy, na postupné budování, osvojování, přesné a výstižné užívání odborného jazyka. Je zavedena nejnutnější symbolika tak, aby umožnila použití přehledných zápisů pro hlubší pochopení a posílila důkladné osvojení prvků minimálního odborného jazyka. Výuka dílčích témat je propojena s problematikou žáků se specifickými poruchami, zejména dyskalkulií a projevů jejich obtíží při osvojování matematických pojmů.
Didaktika matematiky je rozdělena na obecnou didaktiku matematiky, která není vázána konkrétním matematickým obsahem, která je obsahem vzdělávacího programu Didaktika matematiky I a na speciální didaktiku matematiky, která je vázána konkrétním matematickým obsahem, která je obsahem vzdělávacího programu Didaktika matematiky II. V rámci předmětu didaktika matematiky I bude student seznámen se základními principy a přístupy k vyučování matematice na prvním stupni ZŠ, kdy nedílnou součást budou kritická místa vyučování matematice na prvním stupni.