Náplní předmětu je seznámení studentů se základní problematikou výzkumu a dále pak s tradičními metodami, které se používají jak v kvantitativním, tak v kvalitativním výzkumu. Studenti se s danými metodami seznámí v teoretické rovině, ale důraz je kladen i na jejich praktickou aplikaci. Předmět je rovněž zaměřen na seznámení studentů se základy statistického zpracování výzkumných dat.
Náplní předmětu je seznámení studentů se základní problematikou výzkumu a dále pak s tradičními metodami, které se používají jak v kvantitativním, tak v kvalitativním výzkumu. Studenti se s danými metodami seznámí v teoretické rovině, ale důraz je kladen i na jejich praktickou aplikaci. Předmět je rovněž zaměřen na seznámení studentů se základy statistického zpracování výzkumných dat.
Předmět Pedagogická propedeutika je určen studentům bakalářských studijních oborů se zaměřením na vzdělávání, kteří se již na prvním stupni vysokoškolské přípravy chtějí seznámit se základy výchovy a vzdělávání. Pedagogická propedeutika slouží jako preklinická disciplína, v rámci které se studenti seznámí s vymezením pedagogiky jako vědy, základními pedagogickými paradigmaty a terminologií vlastní pro tento obor. Dalšími oblastmi, které budou v rámci tohoto předmětu řešeny, jsou základní metodologické postupy v pedagogice, faktory a činitelé výchovy, školské systémy ve světě a v ČR, přehled vývoje alternativního školství a reformních systémů, soudobé vzdělávací teorie a inovativní trendy ve výchově a vzdělávání, pedeutologie.
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů zaměřených na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Učení je v předmětu představováno jako komplex neurofyziologických procesů probíhajících v různých částech mozku, který je chápán v duchu biologické fenomenologie jako autopoietický systém. Diskutovány jsou mechanismy paměti a učení a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Vědomosti o neurofyziologických procesech v mozku jsou dále aplikovány do pedagogické oblasti v souvislosti s individuálními charakteristikami učících se žáků.
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů zaměřených na andragogiku a pedagogickou psychologii dospělých. Učení je v předmětu představováno jako komplex neurofyziologických procesů probíhajících v různých částech mozku, který je chápán v duchu biologické fenomenologie jako autopoietický systém. Diskutovány jsou mechanismy paměti a učení a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Vědomosti o neurofyziologických procesech v mozku jsou dále aplikovány do pedagogické oblasti v souvislosti s individuálními charakteristikami učících se jedinců. Z toho důvodu bude zapotřebí danou problematiku zasadit do obecně didaktických otázek (taxonomie cílů, organizační formy, vyučovací metody, komunikace v pedagogickém procesu apod.) Během kurzu budou studenti seznámeni s přístupem autoregulovaného učení a nezbytnou složkou metakognice. Výuka zaměřená na podporu autoregulovaného učení a metakognice vede učící se jedince k rozvoji jejich základních kompetencí spojených s učením, s řešením problémů a samostatným tvůrčím uvažováním. Diskutovány budou i možnosti diagnostiky a metodologie způsobů zjišťování úrovně metakognitivní rozvinutosti a praktické cesty, které vedou k rozvoji a využití metakognitivního potenciálu učících se jedinců. Akcentována budou i související témata spjatá s psychologií učení (behaviorální model učení, paradigma J. Piageta, apod.)