Náplní předmětu je seznámení studentů se základní problematikou výzkumu a dále pak s tradičními metodami, které se používají jak v kvantitativním, tak v kvalitativním výzkumu. Studenti se s danými metodami seznámí v teoretické rovině, ale důraz je kladen i na jejich praktickou aplikaci. Předmět je rovněž zaměřen na seznámení studentů se základy statistického zpracování výzkumných dat.
- Teacher: Pavel Doulík
- Teacher: Jaroslav Říčan
Náplní předmětu je seznámení studentů se základní problematikou výzkumu a dále pak s tradičními metodami, které se používají jak v kvantitativním, tak v kvalitativním výzkumu. Studenti se s danými metodami seznámí v teoretické rovině, ale důraz je kladen i na jejich praktickou aplikaci. Předmět je rovněž zaměřen na seznámení studentů se základy statistického zpracování výzkumných dat.
- Teacher: anonfirstname3 anonlastname3
- Teacher: anonfirstname67 anonlastname67
- Teacher: Pavel Doulík
- Teacher: Jaroslav Říčan
Předmět Pedagogická propedeutika je určen studentům bakalářských studijních oborů se zaměřením na vzdělávání, kteří se již na prvním stupni vysokoškolské přípravy chtějí seznámit se základy výchovy a vzdělávání. Pedagogická propedeutika slouží jako preklinická disciplína, v rámci které se studenti seznámí s vymezením pedagogiky jako vědy, základními pedagogickými paradigmaty a terminologií vlastní pro tento obor. Dalšími oblastmi, které budou v rámci tohoto předmětu řešeny, jsou základní metodologické postupy v pedagogice, faktory a činitelé výchovy, školské systémy ve světě a v ČR, přehled vývoje alternativního školství a reformních systémů, soudobé vzdělávací teorie a inovativní trendy ve výchově a vzdělávání, pedeutologie.
- Teacher: Pavel Doulík
- Teacher: Jaroslav Říčan
- Teacher: Arnošt Smolík
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů zaměřených na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Učení je v předmětu představováno jako komplex neurofyziologických procesů probíhajících v různých částech mozku, který je chápán v duchu biologické fenomenologie jako autopoietický systém. Diskutovány jsou mechanismy paměti a učení a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Vědomosti o neurofyziologických procesech v mozku jsou dále aplikovány do pedagogické oblasti v souvislosti s individuálními charakteristikami učících se žáků.
- Teacher: Pavel Petrus
- Teacher: Jiří Škoda
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací obsah předmětů zaměřených na andragogiku a pedagogickou psychologii dospělých. Učení je v předmětu představováno jako komplex neurofyziologických procesů probíhajících v různých částech mozku, který je chápán v duchu biologické fenomenologie jako autopoietický systém. Diskutovány jsou mechanismy paměti a učení a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Vědomosti o neurofyziologických procesech v mozku jsou dále aplikovány do pedagogické oblasti v souvislosti s individuálními charakteristikami učících se jedinců. Z toho důvodu bude zapotřebí danou problematiku zasadit do obecně didaktických otázek (taxonomie cílů, organizační formy, vyučovací metody, komunikace v pedagogickém procesu apod.)
Během kurzu budou studenti seznámeni s přístupem autoregulovaného učení a nezbytnou složkou metakognice. Výuka zaměřená na podporu autoregulovaného učení a metakognice vede učící se jedince k rozvoji jejich základních kompetencí spojených s učením, s řešením problémů a samostatným tvůrčím uvažováním. Diskutovány budou i možnosti diagnostiky a metodologie způsobů zjišťování úrovně metakognitivní rozvinutosti a praktické cesty, které vedou k rozvoji a využití metakognitivního potenciálu učících se jedinců. Akcentována budou i související témata spjatá s psychologií učení (behaviorální model učení, paradigma J. Piageta, apod.)
- Teacher: Pavel Petrus
- Teacher: Jaroslav Říčan
- Teacher: Jiří Škoda