Interpretaci vizuálních oborů chápeme jako tvůrčí výkon interpretátora. Na tomto úhlu pohledu se v průběhu 20. století podílela například kulturní antropologie studující modely lidského chování, proto se jedná a interdisciplinární předmět, který se dotýká sémiotiky a sémantiky. Teoreticky je tento přístup k interpretaci kotven jak v intersubjektivních goodmanovských termínech denotace, exemplifikace a exprese, tak v artefiletických subjektivačních komponentách zážitku. Jako metoda je teoreticky pojmově ukotvena a posléze procvičována konceptová analýza. Předmět osvětluje interpretační rozptyl a zkoumá, jak je tvůrcem konstruován a vnímatelem dekonstruován význam ve vizuální oblasti. Semestrálním úkolem je písemná práce a projekt obsahující analýzu vybraného díla nebo strategie, fixovaný a komentovaný dialog nad výtvarnou tvorbou a návrhy tvorby, která není popisná. První semestr analyzuje strategie plošných médií, zejména malby.
- Učitel: Kateřina Dytrtová
Předmět zakládá a aplikuje pojmy metody konceptové analýzy. Teoreticky je tento přístup k interpretaci kotven jak v intersubjektivních goodmanovských termínech denotace, exemplifikace a exprese, tak v artefiletických subjektivačních komponentách zážitku. Metoda je aplikována na srovnání příbuzných oblastí, například umění a designu, ale i jazykového a vizuálního oboru (slovo ? obraz), mezi kterými probíhá proces tvorby významu díla. Je objasněna nesymetričnost jedné z referencí (exemplifikace) jako podstata výlučnosti expresivních disciplín, proto předmět soustředí pozornost na způsob medializace díla. Alterace a expresivní experimentace jsou další rozšíření zkoumané metody. Předmět osvětluje interpretační rozptyl. Zkoumá, jak je tvůrcem konstruován a vnímatelem dekonstruován význam ve vizuální oblasti. Studenti zpracují aktuální projekt a učivo shrnují v písemné práci.
- Učitel: Kateřina Dytrtová
Předmět zakládá a aplikuje pojmy metody konceptové analýzy. Teoreticky je tento přístup k interpretaci kotven jak v intersubjektivních goodmanovských termínech denotace, exemplifikace a exprese, tak v artefiletických subjektivačních komponentách zážitku. Metoda je aplikována na srovnání příbuzných oblastí, například umění a designu, ale i jazykového a vizuálního oboru (slovo ? obraz), mezi kterými probíhá proces tvorby významu díla. Je objasněna nesymetričnost jedné z referencí (exemplifikace) jako podstata výlučnosti expresivních disciplín, proto předmět soustředí pozornost na způsob medializace díla. Alterace a expresivní experimentace jsou další rozšíření zkoumané metody. Předmět osvětluje interpretační rozptyl. Zkoumá, jak je tvůrcem konstruován a vnímatelem dekonstruován význam ve vizuální oblasti. Studenti zpracují aktuální projekt a učivo shrnují v písemné práci.
- Učitel: Kateřina Dytrtová